אז מהי הגדרת המעלית בעצם?
מעלית היא מתקן תחבורה אנכי אשר תוכנן להעביר נוסעים או סחורות בין מפלסים (קומות) קבועות מראש.
כיום מעליות מהוות חלק יומיומי בחיינו!
מה הם מרכיבי המעלית המרכזים?
מרכיבים עיקריים במעליות!
את המעלית ניתן לפרק למספר רכיבים עיקרי בהם:
- מכונה – מנוע ותמסורת (גיר).
- לוח הפיקוד.
- בקר - מבקר מתח\תדר.
- תא המעלית - קבינה.
- משקל נגד.
- ווסט מהירות.
היכן ניתן למצוא את רכיבי המעלית בבניין?
- תא המעלית – נוסע בין הקומות השונות בתוך חלל הפייר.
- פייר המעלית – פייר המעלית חולף מתחתית הבניין עד הקומות הגבוהות ביותר ומהווה "מסלול" לתא המעלית, כאשר תא המעלית נוסע אנכית בחלל הפייר.
- חדר המכונות – חדר המכונות הקלאסי יהיה מעל ראש הפייר לרוב הגישה אליו תינתן מגג הבניין. ישנן מעליות "חדר מכונה תחתון" כך שחדר המכונה יושב בקרבת מקום לתחתית הפייר (הבור) – לרוב מעליות הידראוליות
- פגוש(בופר) - בתחתית הבור של כל מתקן הרמה קיים בופר, הבופר משמש כבולם אחרון במידה והקבינה המשיכה לרדת מתחת למפלס הקומה הנמוכה ביותר.בכל מעית מותקן פגוש , יש מגוון של בופרים אלסטים כמו גומי ופגושים הידראולים על בסיס שמן .
- בור המעלית - בור המעלית הוא כמובן תחתית פייר המעלית, בבור המעלית קיימים מספר חישני בטיחות ובופרים
- ווסט מהירות – תפקידו של ווסט המהירות היא לנטר את מהירות המעלית ובמידה וחורגת מהמהירות המותרת להכניס את התקן התפיסה לעבודה.
- התקן תפיסה - הוא רכיב מכני אשר מותקן על תא המעלית ומתחבר לווסט המהירות באמצעות כבל, כאשר ווסט המהירות מזהה מהירות יתר הוא ננעל על הכבל אשר מחובר להתקן התפיסה דבר זה יוצר משיכה של ההתקן והכנסתו לפעולה.